Samenvatting - Uw brein als medicijn

Acupunctuur, homeopathie, iriscopie, aromatherapie, yoga, e.d.

Moderators: Anne, renhoek

Post Reply
User avatar
Anne
Posts: 562
Joined: Wed, 11 07 2007, 18:53

Samenvatting - Uw brein als medicijn

Post by Anne » Sun, 14 10 2012, 16:07

Samenvatting van Uw brein als medicijn
- Dr. David Servan-Schreiber
Zelf stress, angst en depressie overwinnen

Diep in de hersenen zit een deel dat ons gevoel, humeur, gedrag, bloeddruk, ons immuunsysteem, kortom alles wat met ons welbevinden te maken heeft, beheerst: het emotionele brein ofwel het limbisch systeem. Het is een diep liggend deel van de hersenen. Dit systeem hebben we gemeen met de zoogdieren en voor sommige onderdelen, met de reptielen. Door controle te krijgen over dit deel van de hersenen is het mogelijk om stoornissen die voortkomen uit stress, angsten of depressie zelf te genezen.

Het cognitieve brein is later in de evolutie gevormd en bevindt zich in de neocortex: dit deel van de hersenen controleert het kenvermogen, de taal en het redeneren. Deze twee breinen functioneren betrekkelijk onafhankelijk van elkaar en leveren op zeer verschillende wijzen een bijdrage aan ons gedrag.

De informatieverwerking in het limbisch systeem verloopt relatief eenvoudig en snel en is gericht op overleven. Het emotionele brein staat in een nog intiemer contact met het lichaam dan met het cognitieve brein. Dit is ook de reden dat het dikwijls eenvoudiger is tot de emoties door te dringen via het lichaam dan via de taal.

Als het emotionele en het cognitieve brein elkaar aanvullen dan ervaren we een innerlijke harmonie. Het emotionele brein is in staat een deel van de neocortex (de voorhoofdskwab) uit te schakelen. Als gevolg van zware stress reageert de voorhoofdskwab niet meer en verliest haar vermogen het gedrag te sturen.

Vanuit deze nieuwe benadering beschrijft Servan-Schreiber zeven natuurlijke behandelwijzen, die uitgaan van de eigen genezende kracht van de hersenen. Zijn behandelwijzen zijn wetenschappelijk bewezen. Ze bieden een alternatief voor de vaak langdurige en ingrijpende behandelingen als psychoanalyse en antidepressiva.

1. Hartcoherentie nastreven

Onze ingewanden en ons hart hebben hun eigen netwerken van enkele tienduizenden neuronen die als het ware ‘kleine hersenen’ binnen ons lichaam zijn. Deze ‘hersenen’ kunnen ook zelf waarnemingen verrichten en hun gedrag daaraan aanpassen. Het hart is ook een hormonenfabriekje. Het maakt zijn eigen adrenaline aan, dat het afscheidt wanneer het maximaal moet functioneren. Het hart maakt ook ANF aan, dat de bloeddruk regelt en het zorgt voor oxytocine, het liefdeshormoon afgescheiden wanneer een moeder haar kind zoogt en wanneer mensen elkaar het hof maken. Het hart neemt dus waar en heeft zogezegd gevoelens.

Het autonome zenuwstelsel bestaat uit twee subsystemen: het sympathische zenuwstelsel (versnelt de hartslag en activeert het emotionele brein) en het parasympathische stelstel (dat de hartslag en het emotionele brein juist afremt). Deze systemen zijn voortdurend bezig om het hart te versnellen of af te remmen. Daarom is de pauze tussen twee opeenvolgende hartslagen nooit gelijk.

Angst doet de hartslag onwillekeurig verhogen en maakt de veranderlijkheid van het hartritme chaotisch. Een coherente hartslag is gezonder: dit is de regelmatige afwisseling van versnelling en vertraging van het hartritme. Het is een toestand waarin we vat hebben op de buitenwereld, een harmonieuze confrontatie.

Een chaotisch hartritme geeft onrust, slapeloosheid en (daarmee ook) vermoeidheid.

Het gaat erom de hartcoherentie te leren beleven. Hoe doe je dat?

· Neem de tijd, rust en ruimte.

· Richt je aandacht naar binnen.

· Haal tweemaal langzaam en diep adem.

· Concentreer je op je ademstroom en adem helemaal uit.

· Neem een paar seconden pauze voordat de volgende ademtocht vanzelf op gang komt.

· Richt na 10/15 seconden je aandacht op je hartstreek.

· Stel je voor dat je door je hart ademhaalt.

· Blijf langzaam en diep ademhalen; forceer niets.

· Laat uw hart doorstromen met frisse, zuiverende zuurstof, als een baby in een warm badje water.

· Maak contact met het gevoel van warmte of ruimte dat in uw borst opkomt.

· Het kan helpen wanneer je een gevoel van dankbaarheid of liefde oproept.

· Denk aan een geliefd persoon, een mooie plek, een goed uitgevoerde sportactie.

· Als u een glimlach voelt opkomen bent u op de goede weg.

Door deze oefening kun je gedurende langere tijd een grote hartcoherentie bereiken die een gunstig effect heeft op je welbevinden en kun je stressvolle situaties beter de baas worden.

Bron: http://www.hetlaar.nu/breinmedicijn2.htm

Post Reply